مقالات

آنچه باید هنگام واگذاری سیم کارت بدانید

واگذاری سیم کارت

هنگام فروش یا واگذاری سیم کارت، کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره‌شده سیم‌کارت‌ و شبکه‌های اجتماعی دسترسی خواهد داشت، بنابراین لازم است برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، اقداماتی از جمله غیرفعال کردن اکانت‌های فعال در شبکه‌های اجتماعی انجام شود.

بسیاری از جرائم و کلاهبرداری‌های اینترنتی و تلفنی با استفاده از سیم‌کارت‌های تلفن همراه سایر افراد انجام می‌شود، بنابراین کاربران نباید سیم کارت روشن و فعال خود را در اختیار دیگران قرار دهند. همچنین کاربران باید هنگام انتقال سند مالکیت سیم‌کارت‌های خود، حتماً اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی که با آن سیم‌کارت فعال شده‌اند را حذف کند، زیرا احتمال سوءاستفاده از اکانت‌ها در شبکه‌های اجتماعی توسط خریدار سیم‌کارت وجود دارد.

از سوی دیگر برخی از افراد، بنا به دلایلی مجبور به استفاده از چندین  سیم‌کارت ‌هستند، اما بعد از مدتی ممکن است از سیم‌کارتی استفاده نکنند یا سیم‌کارت مفقود شود که در نهایت پس از چندین ماه، سیم‌کارت توسط اپراتورها به مالکیت فرد دیگری درمی‌آید. در چنین شرایطی لازم است کاربر نکاتی را مدنظر قرار دهد که پلیس فتا به این موارد اشاره کرده است.

چرا باید سیم کارت های بدون استفاده را مسدود کرد؟

یکی از مواردی که افراد باید به آن توجه کنند ، تعداد سیم کارت هایی است که به نامشان می باشد.

در بسیاری از پرونده‌های سایبری با سیم کارت‌هایی رو به رو می‌شوند که صاحبان شماره هیچ اطلاعی از وجود آن ندارند. به همین علت است که باید بدانید چه تعداد سیم کارت به نام شما می‌باشد.

یکی از چالش‌های فعلی کاربران تلفن همراه، وجود سیم‌کارت‌هایی است که به علت عدم فعالیت کاربر، توسط شرکت ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی، پس از پایان مهلت قانونی سلب امتیاز شده و مجدداً به چرخه فروش برگردانده می‌شود و به صورتی قانونی در اختیار کاربری دیگر قرار می‌گیرد.

از آنجایی‌که کاربر جدید به تمام اطلاعات ذخیره‌شده این سیم‌کارت‌، دسترسی خواهد داشت، اطلاعاتی شامل پیام‌رسان‌های تلفن همراه و همه اطلاعات کاربر قبلی بدون هیچ دردسری در دسترس کاربر جدید خواهد بود که با این اتفاق، همه عواقب سوءاستفاده از اطلاعات شخصی کاربران، متوجه صاحب قانونی سیم‌کارت است.

افراد می‌توانند به روش های زیر تعداد سیم کارت‌های به نام را بررسی نمایند:

مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی به نشانی mobilecount.cra.ir
ارسال کد ملی به شماره 3000150 و یا 3000504901 از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت

در صورتی وجود هر گونه مغایرت به دفاتر خدمات مشترکین مراجعه کرده و نسبت به مسدود کردن خط اقدام نمایند.

8 اقدام ضروری پیش از واگذاری سیم کارت

حذف اکانت یا تغییر شماره در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان مانند واتساپ و تلگرام صرفاً با وارد کردن شماره تلفن قابل ثبت نام هستند. اگر کسی سیم کارت شما را داشته باشد، با وارد کردن شماره و بعد از دریافت کد فعال‌سازی، به راحتی می‌تواند وارد اکانت شما شود. اگر به اکانت خود اهمیت می‌دهید و می‌خواهید کانال‌ها، گروه‌ها و تاریخچه پیام‌ها را حفظ کنید، می‌توانید شماره اکانت خود را عوض کنید. در غیر این صورت، باید اکانت خود را حذف کنید. در مورد شبکه‌های اجتماعی و ایمیل نیز همین‌طور است. در این مقاله نحوه حذف اکانت یا تغییر شماره در اکثر شبکه‌های اجتماعی را توضیح داده‌ایم.

حذف یا تغییر شماره در سیستم الکترونیکی بانک‌ها

یکی از اقدامات مهمی که پیش از واگذاری سیم کارت حتماً باید انجام دهید این است که سرویس پیامک یا اینترنت بانک‌هایی را که با شماره سیم کارت مورد نظر ثبت کرده‌اید، حذف کنید یا شماره آن‌ها را تغییر بدهید. برای انجام این کار می‌توانید به بانک‌هایی که در آن‌ها حساب دارید مراجعه کرده و بخواهید که شماره جدید شما در سیستم ثبت شود. در برخی از موارد می‌توانید از طریق بانکداری الکترونیک نیز این کار را انجام دهید.

حذف یا تغییر شماره در تمام سازمان‌ها

اگر با سازمان‌هایی مانند اداره مالیات، آب و برق و گاز، مخابرات، اداره ثبت اسناد، قوه قضاییه سامانه ثنا، یا هر سازمان دیگری سر و کار داشته اید، با مراجعه حضوری می‌توانید درخواست کنید که شماره شما تغییر پیدا کند. در صورتی که این کار را انجام ندهید، پیامک‌های اطلاع‌رسانی این سازمان‌ها را از دست خواهید داد.

اطلاع‌رسانی به دوستان و خانواده

حتماً به مخاطبان خود که می‌خواهید بعد از واگذاری سیم کارت، شماره جدید شما را داشته باشند، از طریق پیامک یا ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی اطلاع بدهید که شماره شما عوض شده است. به این ترتیب از تماس‌های غیر ضروری و ایجاد مزاحمت‌های گاه و بی گاه برای خریدار سیم کارت خود جلوگیری می‌کنید.

انتقال مخاطبان ذخیره شده روی سیم کارت

همیشه این امکان وجود دارد که تعدادی از مخاطبان را سهواً یا عمداً روی سیم کارت خود ذخیره کرده باشید. معمولاً کسانی این کار را می‌کنند که بعد از تعویض گوشی بتوانند همچنان به مخاطبان خود دسترسی داشته باشند. قبل از واگذاری سیم کارت حتماً مخاطبان ذخیره شده روی آن را به گوشی خود منتقل کنید و بعد از آن همه مخاطبان را پاک کنید. مطمئن شوید که پیام‌های متنی ذخیره شده روی سیم کارت را هم پاک می‌کنید. برای این منظور باید به قسمت تنظیمات پیامک‌های متنی خود بروید.

 

رعایت فاصله حداقل 20 روزه بین دو واگذاری سیم کارت

برای آن که بتوانید یک سیم کارت را واگذار کنید، باید حداقل 20 روز از تاریخ آخرین تعویض مالک سیم کارت گذشته باشد. مثلاً اگر سیم کارت خود را از فردی خریداری کرده‌اید و می‌خواهید ظرف چند روز آن را به فرد دیگری بفروشید، باید 20 روز صبر کنید و در طول این مدت از سیم کارت خود به خوبی نگهداری کنید.

 

تسویه قبض‌ها پیش از واگذاری سیم کارت

تسویه قبض خود را به روز کنید و تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنید. اگر خط شما همراه اول است، می‌توانید از طریق دفاتر پیشخوان خدمت یا شماره گیری کد #1*،  همچنین می‌توانید وارد پرتال اپراتور همراه اول شده و از بخش سرویس‌ها، صورتحساب سیم کارت‌های دائمی را پیدا کنید. از این قسمت می‌توانید مبلغ بدهی را مشاهده کرده و در صورت تمایل آن را پرداخت کنید.

منبع : سایت رند ، شماره ماندگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *