اخبار, اپراتورها

جزئیات بسته اینترنت رایگان برنامه شاد

جزئیات بسته اینترنت رایگان برنامه شاد

جزئیات بسته اینترنت رایگان برنامه شاد ، در دورانی که دانش آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا از آموزش های حضوری دور هستند، نیازمند ارائه راهکارهایی جهت تعلیم و آموزش برای محصلان به صورت غیرحضوری می باشیم، زیرا تحصیل و فراگیری علم به خصوص در مقطع دانش آموزی امری بسیار حساس و دارای اهمیت است.

از این رو، وزارت آموزش و پرورش با طراحی نرم افزاری تحت عنوان اپلیکیشن شاد، این امکان را برای دانش آموزان، معلمان و مدیران مدرسه فراهم آورده است تا آن ها بتوانند در قالب تصویر، گفت و گوی آنلاین، متن، ویدئو، مکالمه گروهی و… به فراگیری و امر آموزش به صورت مجازی و اینترنتی بپردازند.

اما نکته ای که در این میان مطرح می شود، بحث بسته های اینترنتی مورد نیاز جهت استفاده از نرم افزار می باشد، زیرا مسلما بارگذاری و یا دانلود مطالب مربوط به آموزش، گفت و گو به صورت زنده یا کلاس های آنلاین، حجم بالایی از بسته های اینترنتی را مصرف خواهد کرد. آیا چاره ای برای حل این مسئله لحاظ شده است؟

مطابق با اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بسته سه ماهه اینترنت رایگان برای 700 هزار نفر از معلمان در جهت آموزش مجازی، از 25 شهریور ماه 99 فعال سازی خواهد شد.

اختصاص اینترنت رایگان به شبکه آموزشی و نرم افزار شاد دانش آموزی

به طور قطع، تدریس و تعلیم امر حائز اهمیتی برای مردم هر جامعه محسوب می شود اما سلامت دانش آموزان مسئله ای است که به مراتب مهم تر از امر آموزش به شمار می رود که در شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا، بیش از پیش نگران تندرستی و سلامت آن ها هستیم. بنابراین در حال حاضر تنها راه بهره مندی از تدریس و آموزش، استفاده از سیستم آموزشی مجازی می باشد.

بعد از عرضه نسخه جدید برنامه شاد که امکانات و خدمات جدیدی مثل محیا شدن فضای امن آموزشی، امکان برگزاری کلاس های آنلاین، امکان بارگذاری فایل با حجم بالا و… را دارا بود، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارائه خدمتی دیگر برای دانش آموزان، اولیا و معلمان، استفاده از اپلیکیشن شاد دانش آموزی را رایگان اعلام کرد تابدین طریق دیگر مشکلاتی درباره خرید بسته اینترنتی و استفاده از نرم افزار به وجود نیاید. همچنین فراهم نمودن بسته های اینترنتی رایگان، برای دانش آموزانی که از دیگر برنامه های آموزشی استفاده می کنند نیز در برنامه های آینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد.

لازم به ذکر است که بسته های اینترنت رایگان برای 600 هزار نفر از دبیران آموزش و پرورش، از فروردین ماه در نظر گرفته شده بود که مجددا تمدید شد و از تاریخ 25 شهریور ماه 99 (بسته اینترنتی سه ماهه) برای 700 هزار نفر از معلمان فعال سازی خواهد شد، تا آن ها هزینه ای برای آموزش مجازی پرداخت نکنند. آن دسته از معلمانی که هم اکنون بسته‌های فعالی دارند، برای آن ها ذخیره می‌شود و می‌توانند پس از اتمام بسته سه ماهه، از آن بسته‌ها استفاده کنند.

علاوه بر آن، 86 هزار مدارس در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند، بنابراین استفاده از اینترنت در این شبکه رایگان خواهد بود.

اینترنت رایگان در ایرانسل و همراه اول فعال شد

از شهریور ماه اینترنت رایگان در ایرانسل و همراه اول فعال شد. دانش آموزان ، اولیا، معلمان ، مدیران و مسئولین مدارس می توانند از برنامه شاد بدون محاسبه مصرف اینترنت استفاده کنند.

در تاریخ 24 شهریور استفاده از شاد در سراسر کشور رایگان شده و اپراتورها خدمات در این شبکه را برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان عرضه می‌کنند، معلمان به جز بستر شاد برای آموزش مجازی نیاز به استفاده از فضای مجازی دارند بنابراین از ساعت 8 امشب بسته‌های سه ماهه رایگان برای آنها فعال می‌شود.

بسته‌های سه ماهه اینترنت رایگان برای 700 هزار معلم و کادر آموزشی که در فروردین ماه در سامانه وزارت ارتباطات ثبت نام کرده بودند فعال می‌شود.

بسته‌های فعلی معلمان, رزرو نگه داشته می‌شود و بعد از اتمام اینترنت سه ماهه می‌توانند از آن استفاده کنند.

تمدید بسته سه ماهه اینترنت رایگان معلمان منوط به ارزیابی شرایط است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن برنامه ریزی میشود.

نحوه فعال سازی بسته اینترنت رایگان آموزشی

بعد از ورود به سامانه شاد آموزش و پرورش و انجام مراحل احراز هویت در سامانه شاد نوبت به استفاده از خدمات و محتوای آموزشی موجود در نرم افزار می رسد. همان طور که گفته شد، دانلود و بارگذاری فایل ها و بهره مندی از خدمات موجود در نرم افزار شاد رایگان می باشند اما چگونه بسته های رایگان اینترنتی فعال می شوند؟

زمانی که این بسته روی سیم کارت فعال باشد دسترسی به اینترنت، صرفاً برای یک سری از سایت ‌های تأیید شده توسط وزارت آموزش و پرورش امکان پذیر است، اما اگر والدین و دانش آموزان به طور همزمان از یک موبایل استفاده می کنند، اپراتورها موظف شده‌اند با تعریف یک کد دستوری (ستاره و مربع) امکان جابجایی بسته فعال را فراهم کنند. به عبارتی تا زمانی که موبایل در اختیار دانش آموز قرار دارد، بسته شاد و زمانی که در اختیار والدین است، بسته عادی فعال باشد.

شرکت ‌های اینترنت خانگی نیز موظف شده‌اند بسته شاد را تعریف کرده و یا امکان فعالسازی و یا غیرفعالسازی آن را فراهم آورند.

لازم به ذکر است که اقدامات فوق تحت عنوان ارائه بسته های اینترنتی رایگان به زودی اجرا خواهند شد. همچنین والدین باید نظارت ها و رسیدگی های مورد نیاز از جهت استفاده درست فرزندان خود از فضای مجازی را داشته باشند تا سلامت روانی و شخصیتی آن ها دچار مشکل نشود. از همین رو، توجه به نکات زیر در این خصوص ضروری می باشد.

  • اگر فرزندان شما برای استفاده از اپلیکیشن شاد و فضای مجازی از تبلت و یا گوشی های هوشمند اندروید استفاده می کنند، با استفاده از نرم افزار google family link می توانید بر آن ها مدیریت داشته باشید.
  • اگر فرزندان شما از کامپیوتر و لپ تاب استفاده می کنند، با قابلیت Family safty که در سیستم عامل ویندوز تعریف شده است، می توانید بر امور فرزندان خود نظارت داشته باشید

سیم کارت رایگان دانش آموزی

دو اپراتور بزرگ کشور تحت عنوان اپراتور ایرانسل و همراه اول اقدام به اجرای اقداماتی در جهت ارائه سیم کارت رایگان دانش آموزی نموده اند.

شرکت ایرانسل از تاریخ 16 شهریور ماه 99 استفاده از نرم افزار شاد را بدون نیاز به بسته دیتا و به صورت رایگان برای مشترکان خود در دسترس قرار داد. مشترکان ایرانسل در صورتی که قصد دارند سیم‌کارت خود را برای آموزش آنلاین، در اختیار فرزندشان قرار دهند، می‌توانند در صورت تمایل، با شماره‌گیری کد دستوری “#۳*۳*۵۵۵*” و یا گزینه “تغییر طرح تعرفه” در قسمت “اطلاعات حساب” اپلیکیشن ایرانسل من، دسترسی سیم‌کارت به اینترنت را صرفاً برای وب‌سایت‌های مورد تأیید داخلی محدود کنند.

رفع محدودیت و دسترسی مجدد به همه وب سایت‌ها، در هر زمان با شماره‌گیری کد دستوری “#۴*۳*۵۵۵*” و یا در اپلیکیشن ایرانسل من امکان‌پذیر است.

اما مشترکانی که تمایل به دریافت سیم کارت های آموزشی دارند (که باید به نام یکی از والدین ثبت‌نام شود)، دسترسی به اینترنت به طور پیش‌فرض، صرفاً برای وب‌سایت‌های مورد تأیید داخلی امکان‌پذیر است. در صورت تمایل کاربر، می‌توان محدودیت دسترسی به وب‌سایت‌ها را روی این سیمکارت‌ها نیز با مراجعه به اپلیکیشن ایرانسل من و یا شماره‌گیری کد دستوری “#۴*۳*۵۵۵*” برطرف کرد. همچنین امکان برقراری مجدد این محدودیت دسترسی، از طریق اپلیکیشن ایرانسل من و یا شماره‌گیری کد دستوری “#۳*۳*۵۵۵*” وجود دارد. این سیم‌کارت، با ۴۰۰۰ تومان اعتبار اولیه، ۱.۵ گیگابایت اینترنت رایگان (با اعتبار ۲۰ روز)، ۱۰۰ دقیقه مکالمه رایگان ایرانسلی (با اعتبار ۲۰ روز) و ۴ گیگابایت اینترنت رایگان ۷ روزه (در هر ماه، تا ۶ ماه) ارائه می‌شود.

اپراتور همراه اول نیز از تاریخ 16 شهریور ماه 99 استفاده از نرم افزار شاد را برای مشترکان خود رایگان اعلام نمود. اما سیم کارت دانش آموزی رایگان شاد شرکت همراه اول ، صرفا برای تامین امنیت دانش‌آموزان در فضای مجازی از اواخر شهریور ماه 99 ارائه می شود و خانواده‌هایی که دغدغه دارند و نمی‌خواهند فرزندان آن ها به دیگر محتوای موجود در اینترنت دسترسی داشته باشند، می‌توانند از این سیم‌کارت ها استفاده کنند.

سیم کارت توسط اپراتور ارائه می‌شود و خدمات دسته بندی مختلفی دارد که در این بین، استفاده از سامانه شاد رایگان است، اما تهیه کردن سیمکارت شاد، جهت استفاده از بسته اینترنت رایگان دانش آموزی ضروری نمی باشد و بدون این سیمکارت نیز ورود به نرم افزار شاد برای والدین، معلمان، مدیران و نظارت اولیا رایگان خواهد بود.

در شرایط خاص حاصل از گسترش ویروس کرونا که در جوامع مختلف به وجود آمده است و انجام بسیاری از کارها، از جمله تحصیل برای دانش آموزان به صورت مجازی و اینترنتی انجام می شود، علاوه بر سلامت جسمانی برای دانش آموزان، مدیریت و نظارت بر استفاده درست و به جای فرزندان از امکانات و سایت های موجود در فضای مجازی دارای اهمیت قبل توجهی است.

هم اکنون با پخش کلاس دانش آموزی در تلویزیون و رو نمایی از نسخه جدید برنامه شاد به صورت رایگان، فضای ایمن تحصیلی برای دانش آموزان فراهم گشته است که نگرانی بسیاری از والدین را در زمینه تحصیل و تعلیم فرزندان از زمان بازگشایی مدارس رفع نموده است.

سوالات متداول

1- آیا آموزش آنلاین در اپلیکیشن شاد برای دانش آموزان نیازمند به خرید بسته اینترنتی می باشد؟

خیر، اینترنت مصرفی در اپلیکیشن شاد به صورت رایگان لحاظ شده است و هزینه ای ندارد.

2- آیا امکان استفاده از اینترنت رایگان برای معلمان نیز در نظر گرفته شده است؟

بله، علاوه بر دانش آموزان، بسته های اینترنتی رایگان در برنامه شاد برای 600 هزار معلم فعال شده است.

3- چگونه می توان بسته اینترنتی رایگان را برای نرم افزار شاد راه اندازی کرد؟

برای آشنایی با توضیحات و نحوه فعال سازی بسته اینترنتی رایگان می توانید به مقاله فوق مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *