مقالات

در چه صورتی سیم کارت سلب امتیاز می شود

سلب امتیاز سیم کارت

سلب امتیاز سیم کارت  ؛ در چه صورتی سیم کارت سلب امتیاز می‌شود؟  چنانچه سیم کارتی به مدت 90 روز بدون استفاده بماند اپراتور مجاز می شود نسبت به سلب امتیاز آن اقدام کند .

البته مطابق قانونی که توسط «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» تصویب شده، اپراتور‌ها می‌توانند هر نوع سیم‌کارتی را در صورت فعال نبودن آن در بازه زمانی ۹۰ روزه، سلب امتیاز کرده و دوباره در چرخه فروش خود قرار دهند، اما شرکت‌های ارتباطی بیشترین تمرکز خود را بر روی خطوط اعتباری گذاشته و خطوط ثابت در صورت داشتن بدهی‌های معوقه بالا‌تر از میزان مقرر هر اپراتور، طی یک بازه زمانی حدودا ۶ ماهه تخلیه و سپس سلب امتیاز خواهند شد.

در مطلب زیر به قوانین سلب امتیاز سیم کارت در همراه اول و ایرانسل  پرداخته  ایم .

هر ایرانی چند سیم‌کارت!

با افزایش ضریب نفوذ ارتباطات سیار در ایران، انحصار سیم‌کارت ثابت را شکست و پس از ورود سیم‌کارت اعتباری به بازار تلفن همراه کشور؛ تقریبا تمام مردم ایران صاحب یک خط موبایل شدند. اما آن‌چه که در این میان مشکلاتی را ایجاد کرد، تصاحب چند سیم‌کارت – اغلب از اپراتورهای مختلف – توسط یک مشترک بود که زنگ خطر پایان یافتن شماره‌های محدود و قابل‌ارائه در بستر ارتباطات سیار کشور را به صدا درآورد. در این مقطع زمانی و با توجه به افزایش تقاضا برای خرید سیم‌کارت از یک سو، و در اختیار داشتن چند شماره تلفن همراه مختلف توسط یک مشترک از سوی دیگر، سبب شد که اپراتور‌ها زیر سایه‌ مصوبه سازمان تنظیم مقررات رادیویی، به سلب امتیاز سیم کارت غیرفعال توجهی اکید داشته باشند.

همچنین در صورتی که اطلاعی از تعداد سیم کارت به نام خود ندارید می توانید از مطلب استعلام مالکیت سیم کارت که پیش تر گفته شده است استفاده نمایید.

سلب امتیاز سیم کارت ایرانسل

در خطوط دائمی ایرانسل، مشترکین به 3 روش می‌توانند برای گرفتن صورت‌حساب خود اقدام کنند.

  1. ارسال یک پیامک بدون متن به شماره5455 .
  2. دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل: برای دریافت صورت‌حساب از طریق ایمیل، وارد پورتال کنترل حساب اینترنتی (ecare) شده و گزینه دریافت قبض را انتخاب کنید.
  3. ارسال پیامک بدون متن به شماره 5459.

 

در کل همه مشترکان ایرانسل می‌توانند از طریق اپلیکیشن ایرانسل من” میزان کارکرد خط خود را با جزئیات شفاف ملاحظه و از همان طریق نسبت به پرداخت صورت‌حساب به صورت اینترنتی اقدام کنند. مشترکین ایرانسلی توجه داشته باشند در صورتی که میزان قبض آنها بیش از 12 هزار تومان باشد قبض کاغذی به نشانی پستی مندرج در پرونده آنها ارسال می‌شود.

پس از صدور قبض، کاربران تا روز بیست و هشتم ماه‌های فرد (فروردین، خرداد، مرداد، مهر، آذر و بهمن) مهلت پرداخت دارند و در صورت‌حساب‌های جدید، کاربران می‌توانند حداکثر تا سه دوره و تا مبلغ 20 هزار تومان پرداخت را به تعویق بیندازند.

در صورتی که مشترک تا مهلت تعیین شده صورت‌حساب خود را نپردازد پس از 4 روز خط به صورت یک طرفه قطع می‌شود و پس از گذشت 57 اگر باز هم قبض پرداخت نشود خط به طور کامل قطع می‌شود. سرانجام اگر پس از گذشت 140 روز از صدور صورت‌حساب (51 روز بعد از قطع دوطرفه)، قبض پرداخت نشود، شرکت ایرانسل مجاز است شماره تلفن همراه مشترک را از شبکه حذف و  اقدام به سلب امتیاز سیم کارت کند.

سلب امتیاز سیم کارت همراه اول

همراه اول نیز گرچه مهلت طولانی‌تری برای مشترکات غیرفعال در نظر گرفته، اما با رویه‌ای مشابه با ایرانسل نسبت به سلب امتیاز سیم کارت اقدام می‌کند. در خطوط دائمی همراه اول، پیامک صورت‌حساب، سوم تا چهارم هر ماه برای کلیه مشترکان ارسال می‌شود. مشترکین نیز تا 21 هر ماه فرصت دارند قبض خود را بپردازند، و در صورت عدم پرداخت قبض طی دو دوره متوالی، 72 ساعت مانده به مهلت پرداخت، اخطار قطع برای مشترک ارسال می‌شود و پس از آن در صورت عدم پرداخت بدهی، خط تلفن همراه قطعِ یک طرفه‌ پایان‌دوره خواهد شد.

برخی مشترکین برای جلوگیری از قطع خط خود در ابتدای هر ماه یک مبلغی ودیعه پرداخت می‌کنند که در صورت رسیدن صورت‌حساب میان‌دوره به 80 درصد ودیعه، پیامک اطلاع‌رسانی ارسال و در 100 درصد ودیعه، خط قطعِ یک‌طرفه‌ میان‌دوره می‌شود.

توجه داشته باشید با توجه به نوع قطع پایان‌دوره یا میان‌دوره، دو هفته تا یک سال بعد خط قطع دوطرفه می‌شود و بلافاصله بعد از قطع دو طرفه، نامه اخطار سلب امتیاز با مهلت پرداخت یک‌ساله برای مشترک ارسال می‌شود. درنهایت در صورت عدم پرداخت بدهی خط، بر اساس مصوبه 207 رگولاتوری خط سلب امتیاز می‌شود.

4 نظر در “در چه صورتی سیم کارت سلب امتیاز می شود

  1. ارمین گفت:

    اینجا فقط در مورد مشترکین دائمی توضیح داده شده چیز خاصی در مورد سلب سیمکارت همراه اول اعتباری گفته نشده،بعدشم شاید این سیمکارت بعنوان سیمکارت دوم و برای مواقع ضروری ازش استفاده کند،نه اینکه اصلا ازش استفاده نکند یا هیچ کاربردی نداشته باشد اما مثل سیمکارت اولش و سیمکارت اصلیش استفاده ازش نداشته باشد،پس دلیل نمیشه که بعد یه مدت که ازش استفاده نکند دیگه نیازی بهش ندارد یا استفاده ای ازش ندارد،شما هم بخواید سلب امتیاز کنید

    1. simcenter گفت:

      با سلام

      در این مطلب فقط به صورت کلی در مورد سلب امتیاز شدن سیم کارت صحبت شده ….. در صورتی که از یه خط مدت طولانی استفاده نشه چه اعتباری چه دائمی اپراتور میتونه مصادره کنه حتی در مورد تلفن خط ثابت هم صدق میکنه این شرایط ذوست عزیز

  2. david گفت:

    برای ارتباط با من کلیک کنید

    1. simcenter گفت:

      سلام ممنون میشم اینجا تبلیغات نکنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *