مقالات

سيم كارت چيست

سيم كارت

سيم كارت چيست یا تا به حال به این مساله فکر کرده اید که چرا برای استفاده از شبکه موبایل حتما باید از قطعه ای به نام SIM Card استفاده کرد؟ و اساسا این قطعه کوچک چیست و چه قابلیتهایی دارد؟ یا این سوال که مگر در سیم کارت چه اطلاعاتی وجود دارد که می توان از آنها کپی برداری کرد؟

با پیدایش “همراه اول”  بعنوان اولین اپراتور ایرانی ، کاربران به خرید سیم کارت همراه اول دائمی هجوم آوردند و علاقه مندی افراد به این تکنولوژی موجب شد تا اپراتورهای دیگری نیز پا به عرصه فعالیت بگذارند.

سيم كارت چيست ؟

جالب است بدانید که از سال 1991 سيم كارت شده است. در ابتدا شرکتی آلمانی، این قطعه را برای شبکه‌ای فنلاندی طراحی کرد. از آن موقع تاکنون میلیاردها سیم‌کارت به فروش رسیده است.

سیم کارت  یا شناس‌کارت (ماژول شناسانندهٔ مشترک)  جز جدایی‌ناپذیر تلفن همراه برای برقرار ارتباط به شبکه سیستم جهانی ارتباط همراه (GSM) است. این سیستم جهانی در 193 کشور دنیا به‌صورت استاندارد مخابراتی، اطلاعات و شناسنامه را در این قطعه ذخیره می‌کند.

سيم كارت چيست و چه چیزی در سیم کارت ذخیره می‌شود؟

یک سیم کارت ، شماره شناسایی جهانی مشترک (IMSI) را در داخل خود ذخیره می‌کند. این شماره یک عدد 15 رقمی است که در داخل موبایل شخص قرار می‌گیرد. IMSI جز مهمی برای جستجو و شناسایی است و مشخص می‌کند که کدام دستگاه اکنون متصل است.

سیم کارت، اطلاعات شناسایی شخصی، شماره تلفن موبایل، دفترچه تلفن، پیامهای متنی و دیگر دیتا را نگه میدارد. به سیم کارت میتوان بعنوان یک دیسک سخت یا هارد دیسک مینی فکر کرد که بطور خودکار تلفنی را که به آن وارد شده، فعال میکند.

سيم كارت چيست و چگونه کار می‌کند؟

سیم‌کارت عموما این‌گونه کار می‌کند:

  1. وقتی گوشی خود را راه‌اندازی می‌کنید، سیستم گوشی شما IMSI را شناسایی کرده و برای دکل‌های مخابراتی برای مجوز دسترسی به ارتباط ارسال می‌کند.
  2. شبکه مرتبط IMSI شما و Ki مشترک آن را در داخل پایگاه داده‌ها جستجو می‌کند.
  3. با فرض آنکه IMSI و Ki معتبر بودند، اپراتور مخابراتی یک شماره تصادفی را با Ki با استفاده از الگوریتم رمزنگاری GSM برای پردازش SRES_2 هماهنگ می‌کند و یک راه منحصربه‌فرد با شماره‌ای منفرد و تازه تولید می‌کند.
  4. شبکه مخابراتی دومرتبه این شماره را به گوشی شما ارسال می‌کند که در حقیقت به سیم‌کارت می‌رسد و با الگوریتم مشابه یک شماره جدید تولید می‌شود و این شماره دوباره به دکل مخابرات ارسال می‌شود.
  5. اگر هر دو شماره تطابق داشته باشند، سیم‌کارت بلامانع تلقی شده و به شبکه متصل می‌شود.

امنیت

اگر تلفن همراه شما دزدیده شود، آیا کسی می‌تواند سیم‌کارت شما را در داخل گوشی خود قرار دهد و از آن استفاده کند؟ جواب مثبت است.

هرکسی می‌تواند این قطعه را در داخل یک دستگاه قرار دهد و مثلا با آن تماس برقرار کند که اگر به‌طور مثال تماس راه دور برقرار کند هزینه سنگین‌تری خواهد داشت. اگر مخاطبین یا پیام‌های خود را در داخل سیم‌کارت‌تان ذخیره کرده باشید، نیز این شخص می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. خبر خوب این است که بیشتر گوشی‌های جدید این اطلاعات را در داخل سیم‌کارت ذخیره نمی‌کنند. البته می‌توان تنظیم کرد که در داخل سیم‌کارت نیز ذخیره کنند.

بااین‌حال، اولین کاری که در هنگام گم‌شدن یا دزدیده شدن سیم‌کارت‌تان باید انجام دهید، گزارش سرقت یا گم‌شدگی به اپراتور تلفن همراه‌تان است. اپراتور ارایه‌دهنده خدمات مخابراتی دسترسی به سیم‌کارت را قطع کرده و دیگر این قطعه اعتباری ندارد. شما می‌توانید درخواست صدور سیم‌کارتی جدید به اپراتور خود بدهید و البته شماره شما تغییری نخواهد کرد.

همچنین با قرار دادن و گذاشتن پین کد برای سیم‌کارت‌تان می‌توانید آن را قفل نگه دارید. برای این کار از گزینه SIM Lock در داخل گوشی خود استفاده کنید. این ویژگی سیم‌کارت را قفل کرده که بدون ورود رمز نمی‌توان از آن استفاده کرد. این پین کد به مشخصات گوشی و تنظیمات آن بستگی ندارد. هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS این ویژگی را در بخش مربوطه تنظیمات خود دارند.

وجود چندین میلیارد سیم‌کارت در جهان، خود نشانه‌ای از امنیت ارتباط از این طریق است. وقتی‌که شماره تلفن شما راه شناسایی هویت شما برای ایمیل، حساب شبکه‌های اجتماعی و حتی حساب بانکی است، هکرها در پی یافتن راهی برای دسترسی به شماره تلفن همراه شما و درنتیجه تمام موارد بالا هستند. عموما این دسته هکرها از روشی استفاده می‌کنند که  “بازگردانی سیم‌کارت” نام دارد. آنها به اپراتور اشتراکی شما تماس برقرار می‌کنند و وانمود می‌کنند که سیم‌کارتشان را گم کرده‌اند و سیم‌کارت جدیدی برایشان فرستاده می‌شود و از آن طریق به همه چیز دسترسی دارند.

حال چگونه با این روش مقابله کنیم؟ آیا پین کد دیگری وجود دارد؟ بله با برقراری تماس با اپراتور خدمات مخابراتی خود پین کدی را برای خط خود مشخص کنید که هرکسی حتی خودتان در صورت گم کردن یا دزدیده شدن سیم‌کارت و درخواست سیم‌کارت جدید ابتدا لازم است این کد را ارایه دهد. البته به‌صورت کلی اپراتورهای خدماتی به‌صورت حضوری و با ارایه مدارک شناسایی سیم‌کارتی را برای شما صادر می‌کنند.

انواع سیم کارت از لحاظ اندازه

  1. سیم کارت سایز کامل(سایز معمولی)
  2. سیم کارت میکرو
  3. سیم کارت نانو

سیم‌کارت جدید “ای‌سیم” چیست

واژه سیم‌کارت ای‌سیم(eSIM) به‌معنای سیم‌کارت قابل ادغام و مخفف عبارت (Embedded Subscriber Identity Module) است و همانطور که از نامش مشخص است، بخش جداناپذیری از برد اصلی گوشی هوشمند موردنظر محسوب می‌شود. کلمه ای‌سیم به معنای یک سیم‌کارت یکپارچه با گوشی هوشمند است و این بدان معناست که دیگر سیم‌کارت فیزیکی قابل خروج از گوشی هوشمند نخواهد بود و اپراتور مربوطه در کشورهای محل سکونت باید از آن پشتیبانی کند.

البته شنیده‌ها حاکی است که نسخه مخصوص بازار چین از این دو مدل گوشی آیفون همانند سایر گوشی‌های دو سیم‌کارته معمولی است اما در نسخه سایر کشورها به‌نظر می‌رسد که از یک سیم‌کارت فیزیکی و یک ای‌سیم بهره خواهد گرفت. استفاده از سیم‌کارت ای‌سیم مستلزم پشتیبانی اپراتورها از این نوع سیم‌کارت است که در حال حاضر تنها در ۹ کشور جهان امکانات و زیرساخت‌های لازم آن وجود دارد.

سیم کارت بین المللی چیست

سیم کارت های بین المللی به سیم کارت هایی گفته می شود که امکاناتی نظیر مکالمه و سایر امکانات سیم کارت های معمولی را در اکثر کشور های جهان فراهم می کند و آنتن دهی آن در نقاط مختلف فراهم است.

این سیم کارت ها اساسا از طریق آنتن های کشور های مقصد برای برقراری مکالمه بهره می برند که از این نظر عملکردی شبیه رومینگ بین الملل دارند.

نکته اساسی در مورد سیم کارت های بین الملل این است که این سیم کارت ها می توانند تا 85 درصد از هزینه های رومینگ بین الملل را حذف کنند.

سیم کارت های بین الملل در حال حاضر در حدود 200 کشور جهان در دسترس هستند و البته در 85 کشور نیز بصورت رایگان اقدام به ارائه خدمات می کنند.

این نوع سیم کارت ها در کشور هایی نظیر ایران، عربستان، روسیه، ژاپن، آمریکا، ترکیه و… هزینه ای در پی ندارد و می توان به صورت رایگان از آن استفاده کرد در سایر کشور ها نیز این سیم کارت ها، مکالمات ارزان قیمت با نرخ پایینی دارند.

تقسیم بندی سیم کارت از لحاظ شبکه های ارتباطی

شبکه های ارتباطی به سه دسته 4G،3G،2G،1G تقسیم میشوند.تفاوت این شبکه ها در سرعت مکالمه ، ارسال پیامک و شبکه دیتا با هم است که در حال حاضر شبکه 4G یا همان LTE دارای بالاترین سرعت انتقال داده در دنیا میباشد.

تفاوت شبکه نسل سوم و چهارم تلفن های همراه 

تفاوت اصلی میان شبکه 4G و 3G در سرعت اینترنت و انتقال اطلاعات دیتا میباشد. به طوری که در شبکه LTE سرعت تا چهار برابر نسل سوم تلفن های همراه  میباشد. در ضمن این تفاوت در کیفیت مکالمه و سرعت انتقال پیام نیز تاثیر بسیاری دارد.

مرکز خرید و فروش سیم کارت سیم سنتر

چنانچه شما کاربران گرامی قصد خرید سیم کارت همراه اول ، ایرانسل ، تالیا و رایتل را دارید می توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه نموده و سیم کارت رند مورد نظر را انتخاب و اقدام به خرید نمایید.

1 نظر در “سيم كارت چيست

  1. عزیز گفت:

    سلام من یک سیمکارت همراه اول دارم دارم که ازکار افتاده آیا مخابرات آن را قطع کرده لطفان راهنمائی بفرمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *