محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به اینکه، 15 شهریور آغاز سال تحصیلی است، اظهار کرد: با اطمینان عرض میکنم که از روز شنبه 15 شهریور فعالیتهای آموزشی در سراسر کشور آغاز خواهد شد که وضعیتهای مختلف را در نظر گرفتهایم.
وی افزود: آموزش از حقوق مردم و جزء تکالیف دولتهاست که باید این حق را ایفا کنند از سوی دیگر حق دیگر شهروندان موضوع سلامت و ایمنی است که باید رعایت شود بنابراین در آموزش و پرورش تلاش میکنیم بین این دو حق شهروندان، تعادل مناسب ایجاد کنیم.
حاجی میرزایی گفت: تمام تلاش ما این است که فردی از آموزش محروم نشود و سلامت افراد هم در مخاطره قرار نگیرد، هماکنون در وضعیت غیر معینی هستیم و نمیدانیم که روزهای آینده چه وضعیتی خواهیم داشت بنابراین شرایط مختلف را پیش بینی کردیم و سه حالت سفید، زرد و قرمز را در نظر گرفتیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در وضعیت سفید، دانشآموزان میتوانند در کلاس درس حضور یابند و محدودیتی وجود ندارد، عنوان کرد: وضعیت دوم شرایطی است که دانشآموزان میتوانند به کلاس درس بروند اما نه هر تعدادی یعنی 10 تا 15 نفر میتوانند به کلاس بروند براساس پروتکلهای وزارت بهداشت تعیین میشود. مساحت کلاسهای درس نیز متفاوت است، در دورههای مختلف مساحت کلاسهای مدارس تغییر پیدا کرده بعضی از مدارس که مساحت شان کمتر است تعداد دانشآموزان کمتری حضور مییابند و باید با رعایت فاصلهای که وزارت بهداشت اعلام میکند کلاسهای درس را برگزار کرد.
ورود و خروج دانش آموزان به مدرسه در ساعات مختلف
وی بیان کرد: ورود و خروج دانشآموزان را باید در ساعات مختلف قرار داد که اجتماع دانشآموزان هنگام ورود و خروج و در حیاط مدرسه اتفاق نیفتد در این صورت ما ناگزیر هستیم اگر تعداد دانشآموزان زیاد است برای رعایت پروتکلها، آنها را به دو دسته تقسیم کنیم و عدهای روزهای زوج و عدهای روزهای فرد به مدرسه بیایند، در این شرایط بخشی از آموزش که الزاماً باید حضوری باشد را دریافت خواهند کرد و بقیه آموزش از طریق تلویزیون یا سامانه شاد ادامه مییابد.
حاجی میرزایی گفت: در شرایطی هم ممکن است که در زمانهایی و در مقاطع کوتاهی اجازه نداشته باشیم که افراد را تحت هر عنوانی به مدرسه بیاوریم.
.
اگر موفق به رعایت پروتکلها باشیم اولویت حضور دانشآموزان در مدرسه است
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که وضعیت مدارس تهران تا 15 شهریور مشخص است و آیا آموزشها حضوری خواهد بود، افزود: وزارت بهداشت پروتکلی را تنظیم کرده است که امروز نهایی شد و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده متناسب با آن پروتکل ما تصمیم خواهیم گرفت یعنی اگر بتوانیم فاصله اجتماعی را که پروتکل تعیین کرده است رعایت کنیم و از اجتماع دانشآموزان اجتناب شود اولویت با حضور در مدارس است.
لازم باشد دانشآموزان را به سه گروه تقسیم می کنیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که در کلاسهای درس پرجمعیت به خصوص در کلانشهری مانند تهران چگونه می توانید فاصله اجتماعی را رعایت کنید، عنوان کرد: در دوره ابتدایی متوسط دانشآموزانی که در کلاس هستند در کل کشور در مقایسه با دوره متوسطه بالاتر است. 35 درصد از مدارس ما در مناطقی هستند که تعداد دانشآموزان آنها کمتر از 50 نفر است که این مدارس قطعا مشکلی نخواهد داشت اما در شهرهای بزرگ مانند تهران به خصوص در دورههایی که تعداد دانشآموزان بیشتر است به مشکل برمیخوریم در این صورت حتی ممکن است برای رعایت پروتکلهای بهداشتی دانش آموزان را به سه نوبت تقسیم کنیم یعنی هدف این است تا جایی که امکان پذیر است دانشآموزان را از حضور در مدارس محروم نکنیم.
کلاسهای درس باید شکل بگیرد تا معلم درک روشنی از دانشآموزان داشته باشد
حاجی میرزایی ادامه داد: سال گذشته ما در شرایطی به سمت فعالیتهای مجازی رفتیم که دو سوم کلاس درس را پشت سر گذاشته بودیم و معلم دانشآموزان را میشناخت و به سطح توانمندیهای آنها دست یافته بود بنابراین ادامه وضع از طریق فضای مجازی انجام شد. امسال باید کلاسهای درس شکل بگیرد و معلم درک و تصویر روشنی از دانشآموزان داشته باشد مگر اینکه با شرایطی مواجه باشیم که حتی با رعایت پروتکلها و حضور 10 نفر در کلاس درس باز هم وزارت بهداشت معتقد باشد امکان پذیر نیست و در آن صورت آموزشها از طریق تلویزیون و شاد ارائه میشود.
وی درباره نگرانی خانواده ها برای حضور فرزندانشان در مدارس افزود: من هم پدر هستم و احساس نگرانی نسبت به فرزندانم دارم، ما نمیخواهیم با سلامت فرزندان خود ریسک کنیم و در شرایطی که میگوییم دانش آموزان میتوانند به مدارس بیایند، شرایطی است که اگر فرزندم میخواست به مدرسه برود انجام میدادم.هم اکنون در شرایطی هستیم که هیچ تصویر روشنی نداریم و متناسب با شرایط اقدام میکنیم اما اصولی را تعیین کردیم که ثابت است و اختیاراتی را به هر مدرسه تفویض کردیم که شورای مدرسه متناسب با شرایط در چارچوب ضوابطی که ما ابلاغ میکنیم تصمیمگیری خواهد کرد.
وی درباره تعداد دانشآموزانی که به شبکه شاد دسترسی ندارند، گفت: 3.5 میلیون نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند بنابراین ما این را درک میکنیم که ممکن برای خانوادهها امکان تهیه ابزار هوشمند میسر نباشد یا بعضاً در مناطقی زندگی کنند که دسترسی به اینترنت نداشته باشند بنابراین افرادی که امکانات ندارند هیچ الزامی برای پیوستن به شاد نیست و ما متعهد هستیم که آموزش را ارائه دهیم، ماموریت آموزش به تمام دانشآموزان است هر فردی را که بتوانیم از طریق آموزش حضوری و اگر میسر نبود از طریق آموزش تلویزیون و شاد آموزش میدهیم از طریق این دو روش نیز امکان پذیر نبود، بستههای آموزشی خودآموز را تهیه میکنیم و در اختیار دانشآموزان قرار خواهیم داد به همه مدیران مدارس در سراسر کشور ابلاغ کردیم که لازم است برای تک تک دانش آموزانشان طرح آموزشی لازم را داشته باشند و بدون اینکه فشاری متوجه فردی بشود باید خدمات آموزشی را با کیفیتهای مختلف و متناسب با دسترسی دانشآموز در اختیار قرار دهند.
ارتقای امکانات شاد به 11 سرویس
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات شبکه شاد بیان کرد: شاد در سال تحصیلی گذشته مشکلات فنی داشت که ما تلاش کردیم این مشکلات را برطرف کنیم، در سال گذشته ناگزیر در فاصله کمتر از یک ماه شاد را فعال کردیم و امکان اینکه بتوانیم آن را تست و در جمع محدودتری اجرا کنیم، وجود نداشت اما امسال شبکه شاد توسعه یافت یعنی از 4 سرویس در دسترس معلم و دانش آموز به 11 سرویس افزایش پیدا کرد و امکان آزمون گرفتن،امکان تکلیف دادن و تکلیف گرفتن، برگزاری کلاس زنده بین معلم و دانش آموزان برقرار شده است و ما تلاش کردیم تا امکان اختصاص صفحه ویژه به معلم را برای بارگذاری مطالب مختلف ویژه دانش آموزانش فراهم کنیم، نکته دیگر این است که از پایه اول تا پایه دوازدهم از صفحه اول هر کتاب تا صفحه آخر به صورت مجازی تولید محتوا کردیم و بر روی شبکه شاد گذاشتیم یعنی الان دانشآموزان و معلمین میتوانند از ظرفیت استفاده کنند.
رایزنی برای اینترنت شاد و سیم کارت دانش آموزی
وی افزود: بخشی از مشکلات خارج از محدوده ماموریتهای وزارت آموزش و پرورش است مثل پهنای باند که وزارت ارتباطات وظیفه دارد، جلساتی هم داشتیم که میزان ترافیک مورد نیاز شاد در شرایط پیک مشخص و اختصاص یابد همچنین تمام مدارس طبق قانون برنامه باید تا ابتدای شهریور به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند و اسامی مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند استخراج و به وزارت ارتباطات منتقل شده است تلاشمان این است که شرایط را هموارتر کنیم اما معتقد نیستم که این کار را بدون هیچ مشکلی پیش ببریم بنابراین همچنان پیشبینی میکنیم که عدهای دسترسی به ابزار هوشمند نداشته باشند پیش بینی میکنیم، عدهای دسترسی به اینترنت نداشته باشد اما جای نگرانی نیست ما متعهد هستیم که به همه آموزش بدهیم.
وی درباره اینترنت رایگان شبکه شاد متذکر شد: ما در شبکه شاد یک محیط کاملا ایمنی را فراهم کردیم اما ممکن است وقتی دانشآموز به اینترنت وصل میشود دسترسیهای دیگری هم داشته باشد و مخاطراتی ایجاد شود، تلاش بر این است که اپراتورها سیم کارت مخصوص دانشآموزی را تامین کنند و در اختیار دانشآموزان قرار دهند که اینترنت ایمنی را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم و خانوادهها نگرانی نداشته باشند این مسئله و هزینه اینترنت شاد در کمیتههای وابسته به ستاد ملی کرونا طرح شده و موفقیتهایی به دست آمده است که امیدواریم قبل از شروع سال تحصیلی تعیین تکلیف شود.
کاش یه تصمیم واحد بگیرن واسه این مساله 🙂