اخبار, اپراتورها

چرا پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه حذف نمی‌شوند

چرا پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه حذف نمی‌شوند

با وجود وعده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای برخورد با ارسال‌کنندگان پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه ، نه تنها هنوز ارسال آنها ادامه دارد که فعالان این حوزه راهی جدید را نیز برای دور زدن لیست سیاه مخابرات، پیدا کرده‌اند.

نیمه اردیبهشت ماه بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وعده داد که ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی شناسایی و به مراجع قضایی و مردم معرفی می‌شوند؛ اما سال از نیمه گذشت و هنوز این پیامک‌ها دست از سر مردم بر نداشته‌اند.

محمدجواد آذری‌جهرمی در آن زمان در توئیتر مدعی شده بود که وزارت ارتباطات از انواع شیوه‌های فنی برای توقف ارسال پیامک‌های تبلیغاتی استفاده کرده و هزاران سیم‌کارت ارسال‌کننده در روز به حدود ۴۰۰ سیم‌کارت رسیده‌اند؛ اما برخوردها قرار است جدی‌تر شوند.

او چندی بعد نیز در صفحه خود در اینستاگرام، در مورد پیام‌های تبلیغاتی از شعار «همه‌باهم در برابر حقه‌بازها و حرام‌خورها» استفاده کرد و از مردم خواست که این پیامک‌ها را از طریق کد دستوری #800* مسدود کنند و این کد را سینه به سینه به دیگران نیز اطلاع دهند.

این کد دستوری البته جدید نیست و از سال 1395 مشترکان اپراتورهای همراه می‌توانند از طریق آن پیامک‌های تبلیغاتی را مسدود کنند

همچنین افراد می‌توانند برای مسدودسازی این پیامک‌های تبلیغی با سامانه ۱۹۵ نیز تماس بگیرند. از سوی دیگر، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شماره‌هایی را که تنها برای ارسال پیامک‌های انبوه استفاده می‌شوند و کاربرد دیگری از جمله تماس نداشته باشند، بدون شکایت خصوصی شناسایی و مسدود می‌کند. بر این اساس، هفته گذشته اعلام شد که تا پایان تابستان سال جاری، ۳۳۰ هزار و ۲۴۵ خط شخصی به‌دلیل مزاحمت پیامکی قطع شده‌اند (ایسنا).

از سال۹۰ ممنوع است!

با وجود همه این اقدامات، چالش پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه اما هنوز حل نشده است و البته ماجرای دیروز و امروز هم نیست. چند سالی است که این مشکل، صدای اعتراض کاربران تلفن همراه را درآورده و مردم را از مزاحمت‌های گاه و بی گاه این پیامک‌ها خسته کرده است. انتقادات جدی نسبت به نقض حریم شخصی کاربران نیز در این مورد وجود دارد و بسیاری معترضند که چرا شماره همراه آنها باید در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار بگیرد.

همین اعتراضات و نگرانی‌ها به صدور مصوبه‌ای از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سال 1390 منجر شد که بر اساس آن اپراتورهای تلفن همراه موظف شدند، ضمن اطلاع‌رسانی مناسب درخصوص نوع خدمات، موافقت مشترک تلفن همراه را قبلا دریافت کرده و به منظور حصول اطمینان از این موافقت تاییدیه مجدد نیز دریافت کنند. با وجودی که ارسال این پیامک‌ها از بهمن همان سال تا کنون ممنوع بوده است، کاربران هنوز از مزاحمت‌های آنها رهایی نیافتند

پیام صوتی؛ راهی برای دور زدن لیست سیاه مخابرات

هر چند ارسال پیام‌های تبلیغاتی تلفن همراه متوقف نشده است، راه‌اندازی کد دستوری مورد اشاره و همچنین امکان مسدودسازی (بلاک کردن)، شماره‌های تبلیغاتی در برخی از گوشی‌های هوشمند، تعداد آنها را در این سال‌ها کاهش داده است. به همین دلیل برخی کسب و کارها به روش دیگری روب آورده‌اند که به نوبه خود مزاحمت و نقض حریم شخصی مردم محسوب می‌شود؛ تماس با تلفن و پخش یک پیام صوتی ضبط شده.

نکته جالب این است که این روش در برخی سایت‌ها به عنوان مسیری امن برای «دور زدن لیست سیاه مخابرات» معرفی و به راحتی تبلیغ می‌شود. این سایت‌ها حتی به مزیت‌های آن نیز اشاره می‌کنند؛ برای مثال اینکه، علاوه بر تلفن همراه، این پیام صوتی را می‌توان برای تلفن‌های ثابت نیز ارسال کرد، یا اینکه مخاطب معمولا به این تماس‌ها پاسخ می‌دهد؛ پس پیام حتما به او منتقل می‌شود، ولی پیامک را ممکن است نبیند.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه درازی برای مقابله با چنین مزاحمت‌هایی داشته باشد و در این مسیر، نیازمند عزمی جدی‌تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *